Reputation Management

Niemiecki autobus miejski na wodór

Przy wsparciu finansowym rządu federalnego Niemiec ELO Mobility, Instytut Fraunhofera i HyMove połączyły siły w projekcie Go4City, aby opracować nowy autobus z ogniwem paliwowym o zoptymalizowanym zużyciu wodoru.

Projekt stawia wysoką poprzeczkę: to, że emisje z pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi są wolne od gazów cieplarnianych, nie oznacza, że nie powinno się kwestionować efektywności energetycznej nowej generacji pojazdów. Cele projektu są jasne: wdrożenie adaptowalnej strategii działania dla ogniw paliwowych o niskim zużyciu wraz ze stworzeniem inteligentnego systemu operacyjnego dystrybucji energii.

Chile na norweskim topie

Aker Clean Hydrogen i Mainstream Renewable Power podpisały list intencyjny. Celem współpracy jest rozwój produkcji zielonego wodoru i taniej produkcji amoniaku w Chile. Koncerny łączą możliwości rozwoju projektów wodorowych jakie posiada  Aker Clean Hydrogen (spółka córka Aker Horizons z siedzibą w Lysaker pod Oslo) z pozycją Mainstream Renewable Power (której pakiet kontrolny należy do Aker Horizons), wiodącego producenta energii odnawialnej.

Nowa Zelandia: 1500 ciężarówek na wodór

Hyzon - producent specjalizujący się w ciężarówkach z ogniwami paliwowymi ogłosił duże zamówienie na rynek nowozelandzki. Jest to część partnerstwa zawartego z Hiringa Energy, firmą specjalizującą się w ekologicznym wodorze. Rozłożony na 5 lat kontrakt obejmuje zakup 1500 ciężkich pojazdów z ogniwami paliwowymi. Przystosowane do użytku w Holandii, pierwsze pojazdy mają wyjechać na drogi pod koniec 2021 roku. Przy masie całkowitej 58 ton będą miały zasięg 680 kilometrów.

Wodór dla Europy przez gazociąg Transanatolijski?

TANAP -  jeden z najważniejszych gazociągów eurazjatyckich w 20 % można użyć jako transportu wodoru bez dodatkowych inwestycji.

„Firmy naftowe i gazowe muszą dostosować się do zmieniającego się środowiska energetycznego. Wodór, który można produkować ze źródeł odnawialnych, jądrowych i innych, może być transportowany rurociągami w postaci gazu ziemnego. Od teraz musimy myśleć bardzo szybko.

Norweskie ogniwa paliwowe

Norweska firma TECO 2030 poinformowała, że zamierza zbudować obiekt który będzie siłą napędową ciężkich instalacji i statków na wodór. Rozwój produkcji ogniw paliwowych na tym terenie będzie owocem współpracy z austriacką firmą inżynieryjną AVL. Oprócz 20 lat doświadczenia i ponad 150 patentów w branży ogniw paliwowych, AVL wniesie również wkład w planowanie i budowę fabryki. Wydajność produkcyjna fabryki szacowana jest na ogniwa o łącznej mocy na 1,2 GW rocznie.

Norweski gigant

Norweskie Porsgrunn może wkrótce zostać siedzibą największej inwestycji w zielony amoniak. Yara International, Statkraft i Aker Horizons połączyły siły w ramach projektu, którego celem będzie wykorzystanie ekologicznego wodoru i amoniaku w transporcie morskim, rolnictwie i zastosowaniach przemysłowych. Uważa się, że konwersja jest jednym z największych przedsięwzięć w historii przemysłu Norwegii. Jej celem jest coroczne zmniejszenie emisji dwutlenku węgla odpowiadające emisji z ponad 300 000 tradycyjnych samochodów osobowych.

Zachodnia Australia potentatem zielonego wodoru?

W regionie Gascoyne (Zachodnia Australia) w ramach projektu o nazwie HyEnergy prowadzonego przez firmę poszukiwawczą Province Resource, planuje się produkcję 60 000 ton zielonego wodoru dzięki 1 GW energii  pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Alternatywą byłoby około 300 000 ton zielonego amoniaku.

W opinii Australijczyków produkcja zielonego wodoru będzie rozwijać się równocześnie z możliwościami wykorzystania litu.

Faurecia atakuje rynek chiński

Jeden z największych na świecie dostawców części motoryzacyjnych jest zdeterminowany w walce o chiński rynek. Faurecia właśnie ogłosiła przejęcie CLD, chińskiego producenta specjalizującego się w projektowaniu i przystosowywaniu do potrzeb przemysłu zbiorników wodoru. Przejęcie CLD pozwoli Faurecii zintensyfikować swoją obecność na rynku chińskim.

Rosja: wodór na liście priorytetów

Ministerstwo Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej włączy wodór na listę technologii priorytetowych dla specjalnych kontraktów inwestycyjnych – СПИК*. Minister Denis Manturow wyraził nadzieję na współpracę z Niemcami, gdzie dużą wagę przywiązuje się do rozwoju energetyki wodorowej: „Planujemy włączyć technologie wodorowe do priorytetów przy zawieraniu specjalnych kontraktów inwestycyjnych. Jestem pewien, że będzie to interesujące dla wszystkich rosyjskich i niemieckich firm działających w tym obszarze" - powiedział podczas konferencji poświęconej strategicznej współpracy pomiędzy Rosja i Niemcy.

UE przoduje w projektach wodorowych


Większość planowanych na świecie projektów wodorowych i największa część związanych z nimi inwestycji w tym dziesięcioleciu trafi do Europy – informuje raport sporządzony pod egidą Hydrogen Council we współpracy z firmą doradczą McKinsey. Spośród 228 projektów wodorowych na całym świecie, 126 z nich (55%) jest zlokalizowana na obszarze Unii Europejskiej, która uczyniła wodór kluczem do wyeliminowania emisji gazów cieplarnianych, planując w tej tylko dekadzie zainstalowanie elektrolizerów o mocy 40 GW. UE ma obecnie mniej niż 0,1 GW i stawia na szybkie zwiększenie możliwości w celu dekarbonizacji produkcji stali, chemikaliów i w transporcie ciężkim.

UK: pierwsze domy ogrzewane wodorem


Pierwsze domy w Wielkiej Brytanii w których urządzenia, w tym kotły i piece są zasilane wyłącznie wodorem, mają zostać otwarte do kwietnia. Władze mają nadzieję, że inicjatywa da społeczeństwu „wgląd w potencjalny dom przyszłości”. Projekt budowy dwóch szeregówek otrzymał 250 000 dofinansowania z programu rządowego Hy4Heat. Dwie firmy - Northern Gas Networks i Cadent - zainwestują po 250 000 funtów. Lokalizacja tej inwestycji to Gateshead, w północno-wschodniej Anglii.

Uwagi Fundacji Europa Transformacja Energetyczna

do projektu Polskiej Strategii Wodorowej ogłoszonego dnia 14 stycznia 2021 roku

Przedstawiony projekt Polskiej Strategii Wodorowej określa sześć celów strategicznych, a to:

Cel 1 – wdrożenie technologii wodorowych w energetyce;
Cel 2 – wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie;
Cel 3 – wsparcie dekarbonizacji przemysłu;
Cel 4 – produkcja wodoru w nowych instalacjach;
Cel 5 – sprawna i bezpieczna dystrybucja wodoru;
Cel 6 – stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego.

Od razu rzuca się w oczy, iż autorzy koncentrują się wyłącznie na ekonomiczno-gospodarczym aspekcie zagadnienia.