Aktualności
Nowe wytyczne KE
Nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej dotyczące rozwijania transeuropejskiej infrastruktury energetycznej (TEN-E) zmienia wcześniejsze, z 2013 r. Komisja Europejska proponuje dwie istotne zmiany: wstrzymanie wsparcia dla infrastruktury naftowej oraz wyłączenie wsparcia dla infrastruktury gazu ziemnego. Wspierane mają być natomiast infrastruktura wodorowa (zarówno nowa, jak i istniejąca, dostosowywana do przesyłu wodoru), inwestycje infrastrukturalne związane z nową technologią przetwarzania energii elektrycznej w gaz (power-to-gas) oraz rozbudowa inteligentnych sieci gazowych.
Kanada liderem zielonego wodoru?
Thyssenkrupp Uhde Chlorine Engineers zbuduje instalację elektrolizerów o mocy 88 MW dla dostawcy energii Hydro-Québec. Obiekt w Varennes będzie w stanie wygenerować 11.100 ton zielonego wodoru rocznie. Tlen i wodór mają być stosowane w produkcji biopaliw wykorzystywanych w transporcie. Uruchomienie produkcji planowane jest na koniec 2023 roku. Kolejny duży zakład planowany jest w Kolumbii Brytyjskiej. Kanada która czerpie 60 % energii z elektrowni wodnych, może być globalną potęgą w produkcji zielonego wodoru.
Zielony wodór w Normandii
Air Liquide mnoży projekty wodorowe. Po rozpoczęciu produkcji zielonego wodoru na dużą skalę w kanadyjskim zakładzie w Bécancour pod koniec 2020 r., koncern przymierza się do nowej inwestycji we Francji, deklarując 40% udział w spółce celowej H2V Normandy (spółka zależna H2V Product), która zbuduje kompleks elektrolizerów. Położony w strefie przemysłowej Port-Jérôme w Normandii, będzie osiągał moc do 200 MW.
Kontynuacja projektu w Danii
HyBalance, pilotażowy zakład produkcji wodoru z siedzibą w Hobro w Danii, będzie w tym roku nadal produkować wodór dla klientów w całej Europie, potwierdzili partnerzy projektu. Finansowany pod egidą FCH JU w ramach unijnego programu Horizon 2020 i ze wsparciem rządu duńskiego, HyBalance został uruchomiony w 2015 r., pomyślnie zakończony we wrześniu 2020 r. i nadal będzie produkował wysokiej jakości wodór.
W Anglii testują gaz ziemny z wodorem
Ponad 650 gospodarstw domowych i innych nieruchomości w pobliżu Gateshead w północno-wschodniej Anglii będzie testować wykorzystanie zielonego wodoru do ogrzewania. Budynki w miejscowości Winlaton, w pobliżu Gateshead będą jednymi z pierwszych w Wielkiej Brytanii które testują gaz ziemny zmieszany z wodorem. W sumie 670 domów, miejscowy kościół, szkoła podstawowa i kilka firm otrzymywać będzie mieszankę wodorową przez okres około 10 miesięcy. Projekt będzie prowadzony przez regionalnego dystrybutora gazu, Northern Gas Networks, w ramach programu HyDeploy North East. Stężenie wodoru w mieszance będzie sięgać 20%.
Wodór z morza
Pięć mln euro dofinansowania otrzymało konsorcjum składające się z ITM Power, Ørsted, Siemens Gamesa Renewable Energy i Element Energy na przygotowanie studium wykonalności dla połączonego systemu turbin wiatrowych i elektrolizerów.
Aby wykorzystać potencjał produkcji wodoru na morzu, potrzebne są kompaktowe systemy elektrolizy które wytrzymują trudne warunki i mają minimalne wymagania dotyczące konserwacji, a jednocześnie spełniają wymagania w zakresie kosztów i wydajności, które pozwolą na produkcję taniego wodoru. Potrzebny jest m.in. zespół elektrolizerów który zintegruje także procesy odsalania i uzdatniania wody, umożliwiając wykorzystanie wody morskiej jako surowca do procesu elektrolizy. Projekt OYSTER ma zapewnić postęp w realizacji tego celu.
Miks po francusku
Uważany za największy obiekt produkcji wodoru odnawialnego we Francji projekt Masshylia będzie opracowany, zaprojektowany i obsługiwany wspólnie przez grupy Total i Engie. Położony w samym sercu biorafinerii koncernu Total w La Mède, będzie zasilany przez farmy słoneczne o łącznej mocy ponad 100 MW. W trakcie elektrolizy będzie można wyprodukować do 5 ton zielonego wodoru. Będzie on wykorzystany na pokrycie potrzeb produkcji biopaliw w rafinerii Total w La Mède, unikając w ten sposób 15 000 ton emisji CO2 rocznie.
Pociągi na wodór
W Wielkiej Brytanii Alstom wzywa rząd do rozpoczęcia poważnych inwestycji w celu modernizacji kolei. Plan obejmowałby m.in. zastąpienie starych lokomotyw wysokoprężnych pojazdami wodorowymi. Mowa jest o kwocie 10 miliardów funtów. Opracowanie Alstomu dla władz Zjednoczonego Królestwa zatytułowane "Nowa zielona era Zjednoczonego Królestwa" wskazuje, że w istniejącej sieci kolejowej można dość łatwo zintegrować od 300 do 400 pociągów na wodór. Oprócz inwestycji w wodór w sprawozdaniu wzywa się do przyspieszenia projektów w celu elektryfikacji różnych linii.
Australijski wodór z ziemniaków
W stanie Wiktoria (Mollongghip) trwają próby przekształcenia odpadów z gospodarstw specjalizujących się w uprawie ziemniaków, w nawozy i energię, aby tym sposobem obniżyć straty środowiska i obniżyć koszty ponoszone przez rolników. Projekt badawczo-rozwojowy ma na celu przekształcenie odpadów rolnych, znanych jako biomasa, w wodór.
Australijscy rolnicy zużywają około 4,9 miliona ton nawozów rocznie, a wodór jest głównym składnikiem amoniaku. Import tego nawozu sięga 52%.
Chile championem wodorowym
Projekty o wartości do 12 miliardów dolarów przeznaczone na produkcję zielonego wodoru mają uczynić z Chile ważnego globalnego gracza w tej branży. Obejmują one m.in. produkcję amoniaku, metanolu, paliw syntetycznych, a także wytwarzanie ciepła i zastępowanie paliw kopalnych. Wiele z projektów znajduje się w północnym Chile, gdzie na pustyni Atacama - najsuchszej i najbardziej nasłonecznionej na świecie - rząd przeznaczył około 12 tys. hektarów gruntów państwowych na projekty wodorowe.
Władze mają nadzieję, że inwestycje w zielony wodór odegrają kluczową rolę w wyjściu z kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusowa. Szacuje się, że w 2020 roku gospodarka skurczyła się o około 6%, podczas gdy ponad milion osób straciło pracę.