Reputation Management

Kanada: zielony wodór z gazem ziemnym

Jeden z największych projektów dystrybucji gazu ziemnego z zielonym wodorem będzie zlokalizowany w prowincji Quebec. Konsorcjum złożone z  Evolugen i Gazifère, (grupa Enbridge) chce uruchomić fabrykę zielonego wodoru pochodzącego z elektrolizy, o mocy ok. 20 MW. Zakład powstanie w Gatineau, jako element instalacji hydroelektrycznych Evolugen. Szacunkowa wartość energetyczna zielonego wodoru jaki zostanie wyprodukowany w celu wprowadzenia do sieci dystrybucji gazu ziemnego Gazifère, oceniana jest na 425 000 GJ, co czyni projekt pierwszym tego rodzaju w Kanadzie. Przedsięwzięcie zredukuje emisję gazów cieplarnianych o około 15 000 ton metrycznych rocznie, a oprócz wygenerowania nowych miejsc pracy, władze publiczne spodziewają się dodatkowych dochodów z podatku od nieruchomości. 

USA: nowe ogniwa paliwowe

Konsorcjum zawiązane pod egidą amerykańskiego Departamentu Energii i Państwowego Laboratorium w Los Alamos podjęło prace nad ogniwami paliwowymi z wysokotemperaturową membraną do wymiany protonów (HT-PEM). Technologia ta ma pozwolić statkom na pracę na amoniaku, samolotom na eterze dimetylowym lub wodorze, a generatorom energii na pracę z dowolnym zielonym paliwem które można łatwo transportować do odległych lokalizacji. Komercjalizacja technologii ma nastąpić jeszcze w tym roku.

USA: rewolucyjna technologia wodorowa dla statków powietrznych

Nagrodzony przez NASA system wodorowych ogniw paliwowych z turbodoładowaniem chłodzonym powietrzem skróci o lata komercyjne terminy dostaw samolotów wodorowych i odblokuje wschodzący rynek lotnictwa wodorowego. Kalifornijska firma HyPoint specjalizująca się w ogniwach paliwowych chce być gotowa do wdrożenia nowej technologii w 2022 roku.  

Firma twierdzi, że jej technologia zapewnia bezprecedensowe połączenie mocy właściwej oraz gęstości energii i przeszła już kluczowe testy.

Według HyPoint, rozwój lotnictwa bezemisyjnego jest utrudniony ze względu na ograniczenia związane z gęstością energii akumulatorów litowo-jonowych oraz ograniczenia mocy właściwej wodorowych ogniw paliwowych. Firma twierdzi, że testy wykazały, iż jej system wodorowych ogniw paliwowych z turbodoładowaniem chłodzonym powietrzem będzie w stanie osiągnąć do 2000 W/kg mocy, co stanowi trzykrotność wartości osiąganych w tradycyjnych systemach wodorowych ogniw paliwowych. Nowa technologia zapewni też gęstość energii do 1500 W-h/kg, zwiększając znacznie zasięg maszyn. Rewolucyjne podejście HyPoint wykorzystuje sprężone powietrze zarówno do chłodzenia jak i dostarczania tlenu do wysokotemperaturowego (HTPEM) systemu ogniw paliwowych który jest trzy razy lżejszy niż porównywalne, chłodzone cieczą niskotemperaturowe systemy ogniw paliwowych (LTPEM).

HyPoint rozpocznie teraz współpracę z Narodowym Laboratorium Energii Odnawialnej (NREL) Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych w celu dalszego testowania i walidacji technologii wodorowych ogniw paliwowych.  HyPoint uważa, że może przynieść producentom samolotów nawet 50% redukcję kosztów i umożliwić im produkcję opłacalnych, bezemisyjnych statków powietrznych.

Australia: przystosowanie gazociągu do przesyłu wodoru

Grupa APA zajmująca się infrastrukturą energetyczną chce przekształcić 43-kilometrowy rurociąg gazowy Parmelia w Australii Zachodniej w rurociąg przesyłowy przystosowany do wodoru. Projekt o wartości 3 mln USD będzie składał się z trzech faz obejmujących badania laboratoryjne, opracowanie wytycznych dotyczących bezpiecznej eksploatacji oraz testy na miejscu. Z APA współpracują: Centrum Badawcze „Future Fuels Cooperative” i Uniwersytet Wollongong. Pilotażowy projekt jest pierwszym przedsięwzięciem APA w ramach programu Pathfinder - nowej inicjatywy ukierunkowanej na rozwiązania energetyczne przyszłości. Finalizację projektu przewiduje się na koniec 2022 roku.  

Belgia: komercyjna mieszanka gazu i wodoru  

Mieszanka 10-20% wodoru ma być stosowana w zakładzie kogeneracyjnym zaprojektowanym do wytwarzania energii elektrycznej i ciepła z gazu ziemnego w Doel (wschodnia Flandria). Będzie to pierwsze tego typu przedsięwzięcie komercyjne w kraju. Celem pilotażowego projektu firmy chemicznej INEOS i giganta energetycznego Engie jest stopniowe zastępowanie gazu ziemnego wodorem, wykorzystywanym przez turbinę gazową w zakładzie INEOS Phenol.

 

Hiszpania: wodór w gazie sieciowym

Projekt H2SAREA z dystrybutorem gazu ziemnego Nortegas jako liderem zakłada, że wtłaczanie wodoru do istniejących sieci gazu ziemnego pomoże skonsolidować rolę wodoru jako dźwigni dekarbonizacji gospodarki. W tym celu Nortegas będzie badać nowe rozwiązania technologiczne, sprzęt i komponenty, które umożliwią postępującą transformację sieci dystrybucyjnej z przyrostowymi mieszankami wodoru w gazie ziemnym aż do uzyskania 100%.

Nortegas ma nadzieję, że projekt będzie trwał trzy lata. W skład konsorcjum wchodzą: ABC Compresores, C.A.E., S.L. - FIDEGAS, H2Site, Erreka Fastening Solutions i Orkli. Wsparcie naukowo-badawcze zapewnić ma baskijska Sieć Nauki, Technologii i Innowacji i  Państwowe Centrum Wodoru.

Komisja Europejska proponuje 10 mld euro na nowe programy

Dziesięć nowych inicjatyw Komisji Europejskiej ma kosztować 10 mld euro. Jedna z nich, mająca na celu przyspieszenie rozwoju i wdrożenia europejskiego łańcucha wartości dla czystych technologii wodorowych może zainkasować miliardowy budżet. 

Opierając się na doświadczeniach FCH JU, Partnerstwo na rzecz Czystego Wodoru jest jednym z dziesięciu nowych inicjatyw europejskich zaproponowanych w związku z inwestycjami w zieloną i cyfrową transformację. Skupi się ono na produkcji, dystrybucji i magazynowaniu czystego wodoru oraz na dostawach do sektorów które są trudne do dekarbonizacji, takich jak przemysł ciężki i ciężki transport.

Od swojego powstania w 2008 r. FCH JU sfinansowało 285 projektów badawczych o łącznym budżecie przekraczającym 1 mld euro. Partnerstwo publiczno-prywatne Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking powstało na mocy decyzji Rady Unii Europejskiej (COUNCIL REGULATION (EC) No 521/2008 of 30 May 2008). Posiada osobowość prawną  i składa się z trzech podmiotów: Komisji Europejskiej, Hydrogen Europe – organizacji reprezentującej europejski przemysł wodorowy i Hydrogen Europe Research  - organizacji jednostek badawczych. 

Szwedzka stal z wodoru

W północnej Szwecji zostanie zbudowana fabryka ekologicznego wodoru. Wstępny koszt inwestycji to 2,5 mld euro. Jeszcze przed 2024 r. Szwedzi chcą zacząć produkcję stali bez użycia paliw kopalnych i po konkurencyjnej cenie. Firma H2 Green Steel spodziewa się, że do 2030 r. roczna zdolność produkcyjna wyniesie 5 milionów ton wysokiej jakości stali. Fabryka wodoru, która ma być zlokalizowana w regionie Boden-Luleå w północnej Szwecji, będzie integralną częścią huty stali.

Brazylia: hub wodorowy za 5 mld dolarów

Trwa planowanie budowy węzła zielonego wodoru o wartości 5,4 mld USD w brazylijskim Ceará. Ma to być pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Ameryce Łacińskiej. Hub, który będzie zlokalizowany w kompleksie przemysłowo-portowym Pecém, 60 km od Fortalezy, zostanie zbudowany przez australijską firmę Enegix Energy. Władze stanu Ceará , Uniwersytet Federalny Ceará i sektor prywatny podpisały memorandum o wzajemnej współpracy, reklamowane jako „pierwszy krok” ku budowie węzła ekologicznego wodoru.

Japonia: ciężkie pojazdy Komatsu na wodór

Komatsu - wiodący producent sprzętu budowlanego w Japonii -  ogłosił innowacyjny plan konwersji paliwowej swoich wywrotek budowlanych. Firma rozpocznie program rozwoju pojazdów na wodorowe ogniwa paliwowe w 2021 roku i planuje wprowadzić pojazdy na rynek do 2030 roku. Komatsu planuje zakup ogniw paliwowych do swoich pojazdów od dostawców zewnętrznych. Stosy ogniw paliwowych wykorzystywane do wytwarzania energii elektrycznej są drogie, ale masowa produkcja obniży ich koszt. Dostawy maszyn górniczych stanowią około 40% sprzedaży Komatsu. Firma jest globalnym konkurentem amerykańskiego Caterpillar i chińskiego Sany.

Faurecia inwestuje w wodór

Jeden z największych na świecie dostawców wyposażenia samochodowego Faurecia stawia sobie za cel zdobycie pozycji lidera w dziedzinie mobilności wodorowej. Francuska firma szacuje, że w 2030 r. 30% pojazdów będzie poruszać się dzięki układowi napędowemu opartemu na współpracy akumulatora i ogniwa paliwowego.  Faurecia liczy, że rynek mobilności wodorowej z 2,5 mln pojazdów będzie w roku 2030 wart 17 mld euro. Koncern planuje sprzedaż na ok. 500 mln euro w 2025 r. i ponad 3,5 mld euro do 2030 r. Jeszcze w tym roku planowane jest uruchomienie magazynów wodorowych dla lekkich aut Grupy Renault. Koncepcja zostanie opracowana  w centrum badawczo-rozwojowym w Bavans gdzie zostanie również wdrożona wstępna produkcja, która ze wzrostem popytu przeniesie się do nowej fabryki jaką Faurecia specjalnie w tym celu buduje w Allenjoie. 

Chiny: tysiąc stacji wodorowych

Sinopec planuje do 2025 r. uruchomić w Chinach 1000 stacji wodorowych. Ten państwowy producent ropy i gazu chce przyspieszyć rozwój nowej gałęzi energetycznej. Firma obsługuje obecnie 27 stacji pilotażowych w Chinach i planuje znacznie rozbudować infrastrukturę wodorową. Celem jest wszechstronny rozwój branży.