Reputation Management

Strategiczny projekt


Piętnastu partnerów konsorcjum z Belgii, Danii, Niemiec, Norwegii, Hiszpanii i Turcji ubiega się o unijne dofinansowanie projektu H24All. Ma on utorować drogę nowemu i konkurencyjnemu przemysłowi wodorowemu opartemu na europejskim know-how dzięki innowacyjnemu wysokociśnieniowemu elektrolizerowi alkalicznemu o mocy 100 MW.

Koszty pozyskiwania wodoru


Według analizy oxfordzkiej firmy Aurora Energy Research w 2030 r. importowany wodór będzie tańszy niż zielony wodór wytwarzany w UE. W opracowaniu porównano koszty wytworzenia wodoru z czterech krajów UE i sześciu na świecie: Niemcy, Francja, Holandia i Hiszpania oraz Australia, Chile, Maroko, Norwegia, Rosja i Wielka Brytania.
Analiza wykazała, że dla przykładowego konsumenta wodoru z północno-zachodniej Europy najtańszym źródłem niskoemisyjnego wodoru w 2030 r. będzie niebieski wodór produkowany w Holandii lub Norwegii.

Niemiecki samolot na wodór
W ramach projektu BALIS Niemcy opracowują system ogniw paliwowych dla samolotów o mocy około 1,5 MW. Jest to przedsięwzięcie federalne wsparte przez ministerstwo transportu kwotą 26 mln euro.
Trwa wyścig. Oprócz projektów samolotów wodorowych Airbusa, innym poważnym graczem jest  Niemieckie Centrum Lotnictwa (DLR), które właśnie ogłosiło rozpoczęcie dużego przedsięwzięcia.

Coraz więcej inwestycji w wodór

Konsorcjum indyjsko-brytyjskie Essar /Progressive Energy zamierza rozbudować rafinerię Essar w Stanlow w Anglii o dwa zakłady wytwarzające niskoemisyjny wodór z gazu ziemnego i gazów paliwowych. Wodór generowany z tego procesu jest klasyfikowany jako niebieski. Konsorcjum planuje wydać na ten cel około 1 mld USD.  Pierwszy z zakładów będzie otwarty w 2025 roku. Z kolei w Niemczech (Leuna) Linde i ITM Power planują otworzyć największą na świecie fabrykę elektrolizerów opartą na membranach wymiany protonowej (PEM). Dzięki elektrolizie z wykorzystaniem energii odnawialnej produktem będzie zielony wodór. Inwestycja ma być gotowa pod koniec 2022 r.

Więcej informacji

Nowe wytyczne KE

Nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej dotyczące rozwijania transeuropejskiej infrastruktury energetycznej (TEN-E) zmienia wcześniejsze, z 2013 r. Komisja Europejska proponuje dwie istotne zmiany: wstrzymanie wsparcia dla infrastruktury naftowej oraz wyłączenie wsparcia dla infrastruktury gazu ziemnego. Wspierane mają być natomiast infrastruktura wodorowa (zarówno nowa, jak i istniejąca, dostosowywana do przesyłu wodoru), inwestycje infrastrukturalne związane z nową technologią przetwarzania energii elektrycznej w gaz (power-to-gas) oraz rozbudowa inteligentnych sieci gazowych.

Kanada liderem zielonego wodoru?

Thyssenkrupp Uhde Chlorine Engineers zbuduje instalację elektrolizerów o mocy 88 MW dla dostawcy energii Hydro-Québec. Obiekt w Varennes będzie w stanie wygenerować 11.100 ton zielonego wodoru rocznie. Tlen i wodór mają być stosowane w produkcji biopaliw wykorzystywanych w transporcie. Uruchomienie produkcji planowane jest na koniec 2023 roku. Kolejny duży zakład planowany jest w Kolumbii Brytyjskiej. Kanada która czerpie 60 % energii z elektrowni wodnych, może być globalną potęgą w produkcji zielonego wodoru.

Zielony wodór w Normandii

Air Liquide mnoży projekty wodorowe. Po rozpoczęciu produkcji zielonego wodoru na dużą skalę w kanadyjskim zakładzie w Bécancour pod koniec 2020 r., koncern przymierza się do nowej inwestycji we Francji, deklarując 40% udział w spółce celowej H2V Normandy (spółka zależna H2V Product), która zbuduje kompleks elektrolizerów. Położony w strefie przemysłowej Port-Jérôme w Normandii, będzie osiągał moc do 200 MW.

Kontynuacja projektu w Danii
HyBalance, pilotażowy zakład produkcji wodoru z siedzibą w Hobro w Danii, będzie w tym roku nadal produkować wodór dla klientów w całej Europie, potwierdzili partnerzy projektu. Finansowany pod egidą FCH JU w ramach unijnego programu Horizon 2020 i ze wsparciem rządu duńskiego, HyBalance został uruchomiony w 2015 r., pomyślnie zakończony we wrześniu 2020 r. i nadal będzie produkował wysokiej jakości wodór.

W Anglii testują gaz ziemny z wodorem
Ponad 650 gospodarstw domowych i innych nieruchomości w pobliżu Gateshead w północno-wschodniej Anglii będzie testować wykorzystanie zielonego wodoru do ogrzewania. Budynki w miejscowości Winlaton, w pobliżu Gateshead będą jednymi z pierwszych w Wielkiej Brytanii które testują gaz ziemny zmieszany z wodorem. W sumie 670 domów, miejscowy kościół, szkoła podstawowa i kilka firm otrzymywać będzie mieszankę wodorową przez okres około 10 miesięcy. Projekt będzie prowadzony przez regionalnego dystrybutora gazu, Northern Gas Networks, w ramach programu HyDeploy North East. Stężenie wodoru w mieszance będzie sięgać 20%.

Wodór z morza
Pięć mln euro dofinansowania otrzymało konsorcjum składające się z ITM Power, Ørsted, Siemens Gamesa Renewable Energy i Element Energy na przygotowanie studium wykonalności dla połączonego systemu turbin wiatrowych i elektrolizerów.
Aby wykorzystać potencjał produkcji wodoru na morzu, potrzebne są kompaktowe systemy elektrolizy które wytrzymują trudne warunki i mają minimalne wymagania dotyczące konserwacji, a jednocześnie spełniają wymagania w zakresie kosztów i wydajności, które pozwolą na produkcję taniego wodoru. Potrzebny jest m.in. zespół elektrolizerów który zintegruje także procesy odsalania i uzdatniania wody, umożliwiając wykorzystanie wody morskiej jako surowca do procesu elektrolizy. Projekt OYSTER ma zapewnić postęp w realizacji tego celu.

Miks po francusku

Uważany za największy obiekt produkcji wodoru odnawialnego we Francji projekt Masshylia będzie opracowany, zaprojektowany i obsługiwany wspólnie przez grupy Total i Engie. Położony w samym sercu biorafinerii koncernu Total w La Mède, będzie zasilany przez farmy słoneczne o łącznej mocy ponad 100 MW. W trakcie elektrolizy będzie można wyprodukować do 5 ton zielonego wodoru. Będzie on wykorzystany na pokrycie potrzeb produkcji biopaliw w rafinerii Total w La Mède, unikając w ten sposób 15 000 ton emisji CO2 rocznie.

 

Więcej informacji

Pociągi na wodór

W Wielkiej Brytanii Alstom wzywa rząd do rozpoczęcia poważnych inwestycji w celu modernizacji kolei. Plan obejmowałby m.in. zastąpienie starych lokomotyw wysokoprężnych pojazdami wodorowymi. Mowa jest o kwocie 10 miliardów funtów. Opracowanie Alstomu dla władz Zjednoczonego Królestwa zatytułowane "Nowa zielona era Zjednoczonego Królestwa" wskazuje, że w istniejącej sieci kolejowej można dość łatwo zintegrować od 300 do 400 pociągów na wodór. Oprócz inwestycji w wodór w sprawozdaniu wzywa się do przyspieszenia projektów w celu elektryfikacji różnych linii.

Więcej informacji